نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

کريپتانتوس (Cryptanthus) داراي بيش از 20 گونه از گياهان هميشه سبز است از خانواده ي آناناس (1) و زيستگاه اصلي آن برزيل است. برخلاف ديگر گونه هاي زينتي خانواده ي آناناس اين گياهان فاقد مخزن هاي آب در وسط گياه مي باشند. برگ هاي آنها خيلي فشرده و روي هم قرار نگرفته ولي پهن و گسترده مي باشند. برگ هاي نسبتاً گوشتي آنها نقش ها و رنگ هاي جذاب و زيبايي دارند. گل هاي آنها کوچک، داراي سه گلبرگ بوده ولي نمايشي نيستند. و ممکن است در زمان هاي مختلفي از سال ايجاد شوند. اين گياهان براي آپارتمان و گلخانه بسيار مناسب هستند.
برخي گونه هاي معروف و زيباي آنها C.acaulis و C.zonatus است. گونه ي C.acaulis داراي برگ هاي مواج سبز کم رنگ است که ممکن است در حاشيه خاردار باشند و داراي نقاط سفيد فلس مانند در زير برگ ها مي باشند. برگ ها به صورت مجموعه نسبتاً فشرده اي در پايين گياه رشد مي نمايند. لکه هاي فلس مانند که گاه ممکن است در هر دو سطح برگ ها ظاهر شوند يک حالت آردي به برگ ها مي دهند.
گياه را در ابتداي فصل بهار و تابستان آبياري منظم نموده و هر دو هفته يکبار با کود مايع تغذيه نماييد. در زمستان آبياري را متوقف ولي خاک گلدان را مرطوب نگهداريد. گياه را در معرض نور کافي ولي نه مستقيم قرار داده و روزانه اسپري نماييد.
گياه بالغ معمولاً توليد گياهچه هايي در بين برگ ها و در پايين مي نمايد. اين گياهچه ها را در بهار که هنوز کوچک هستند از گياه مادر قطع نموده و در گلدان هاي کوچک و يا محل مخصوص قلمه ها بکاريد، مراقبت نموده تا ريشه ايجاد نمايند. پس از آن که ريشه ايجاد نمودند آنها را به خاک معمولي و گلدان بزرگتر انتقال دهيد.

پي نوشت ها :

1. Bromeliaceae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول